Sotekanalen

EN UDDA UTFLYKT


Intresserad av svängbroar och till synes omoderna kanaler? Välkommen till Sotekanalen, en grävd och sprängd kanal som separerar halvön Ramsvikslandet från fastlandet. Kanalen är ett gott exempel på 1900-talets ingenjörskonst och speciella arbetsmarknadspolitik och utgör ett trevligt avbrott i en stensafari runt kusten.

Idén om att bygga en kanal nära Soten uppstod redan under slutet av 1800-talet, men det dröjde till 1913 innan riksdagen fattade beslut om konstruktionen. Det faktiska byggnadsarbetet påbörjades först 1931 som ett arbetskraftsprojekt (AK-arbete) i syfte att minska arbetslösheten bland stenhuggare efter en nedgång inom den betydande stenindustrin.

Tanken med Sotekanalen var att förbättra säkerheten för sjöfarten i regionen. Innan kanalen fanns var sjömän tvungna att navigera genom de farliga och olycksdrabbade skären, vilket ledde till allt för många olyckor och dödsfall. När kanalen väl invigdes den 15 juli 1935 av kronprins Gustaf Adolf blev det en stor händelse som lockade tusentals nyfikna besökare.

Idag passerar omkring 50000 båtar den 4800 meter långa kanalen. Med ett djup på 4,5 meter passar den för både fritidsbåtar och större båtar. Den stora sevärdheten med kanalen är svängbron som förbinder fastlandet med Ramsvikslandet och det är väl värt väntan för att få se den öppnas. Om man nu tycker sådant är intressant vill säga.


Sotekanalen

BESÖKSINFORMATION


  • Öppet: Alltid öppet
  • Pris: Gratis
  • Hemsida: Nej
  • Tel: Nej
  • Koordinater: 58.41072, 11.26279
  • Adress: Sotekanalen, 456 92 Hunnebostrand
Öppna i Google Maps