Malmvagn Mas Typ 1950

EN UDDA UTFLYKT


Sevärdheterna i Kirunas stadskärna kretsar inte helt oväntat ofta kring gruvdriften och så även detta obskyra minnesmärke i stadens utkant.

För att möta en ökad efterfrågan av malm efter andra världskriget uppgraderade LKAB de malmvagnar som trafikerade järnvägen mot Narvik. De nya vagnarna byggdes med tre axlar och 42 tons lastförmåga. LKABs första vagnar hade levererats från England redan 1886 och egentligen passade de perfekt, de nya som köptes in mellan 1950 och 1953 byggde på den gamla modellen men med uppgraderade specifikationer för att öka lastförmågan.

Totalt införskaffades 1740 malmvagnar av typen ”Malmvagn typ 1950, med en sammanlagd lastförmåga på 73080 ton. Det sista tåget med vagnstypen lossades den 27:e januari 1985 i Luleå, sedan övergick man till 4-axlade vagnar med ännu högre kapacitet.

När Malmbanan firade 100-årsjubileum 1988 skänkte LKAB en av sina uttjänta gamla vagnar till SJ och sedan dess har den stått nere vid järnvägen som ett monument över gångna tider. Beteckningen ”LKAB Ud 2611” visar att den var gjord för att frakta mas, alltså järnmalm.

För vissa är Malmvagn Mas, typ 1950 är en nostalgisk artefakt, för andra ger den en bra fingervisning om vilka ofattbara mängder malm som forslas bort från Kiruna varje dag. Vagnen står på en grusplan strax intill Lombololeden så det går att köra ända fram. En informationsskylt berättar mer om vagnens tekniska specifikationer.


BESÖKSINFORMATION


  • Öppet: Alltid öppet
  • Pris: Gratis
  • Hemsida: Nej
  • Tel: Nej
  • Koordinater: 67.856390, 20.214250
  • Adress: E10, 981 34 Kiruna
Öppna i Google Maps